Trainingsacteur

 

Omdat ik ervan uitga dat het grootste leermoment misschien wel de ervaring zelf is, zie ik rollespelen als een mooie methode om te oefenen/spelen met het omgaan met bepaalde (ingewikkelde) situaties.
Zo wordt de dynamiek, actie – reactie in een gesprek (verbaal/ nonverbaal) zichtbaar en kan de deelnemer dit ook werkelijk op het moment zelf ervaren. Waardoor er inzicht komt en een mogelijkheid om andere keuzes te maken.

Sinds 2017 werk in als trainingsacteur bij assessments/examens bij de opleiding Sociaal Werk van het Deltion College in Zwolle.

Mijn intentie is de rol zo natuurlijk mogelijk te spelen, zodat het geen toneelstukje wordt. Dat het zo realistisch mogelijk is, zodat de deelnemer van de training/examen de gelegenheid krijgt om te ervaren wat het effect van zijn/haar gedrag op mij is en visa versa.

Daarnaast geef ik in overleg met de trainer/docent achteraf feedback.
Deze is afgestemd op de deelnemer (het niveau van de opleiding, of waar de deelnemer in zijn/haar proces is). En is afgestemd op het doel van het gesprek.

Verder vind ik het belangrijk om een open/veilige sfeer te creƫren en de deelnemers, daar waar kan, vooraf op hun gemak te stellen.